علم تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو چیست؟ بررسی انواع سبک تیونینگ در خودروها مجله پدال
همچنین ویدیوهای مرتبط با تیونینگ خودرو و نکات مهم در این زمینه را در کانال آپارات ما دنبال کنید. تیونینگ از زمانی که خودروها وارد زندگی مردم شدند، وجود داشته است. در ابتدا، تغییرات سادهای مانند ارتقای موتور برای افزایش سرعت انجام میشد، اما امروزه تیونینگ به یک صنعت گسترده و تخصصی تبدیل شده است که شامل فناوریهای پیشرفته، نرمافزارهای پیچیده و تجهیزات مدرن است. نمیتوان این مسئله را انکار کرد که داشتن سانروف و یا سقفهای کانورتیبل بسیار جذاب هستند. در صورتی که خودروی شما سانروف ندارد، میتوانید آن را به دست افراد خبره بسپارید تا آپشن را برای شما اضافه کنند.
در نهایت، تیونینگ یک هنر و علم است که نیازمند دانش فنی و خلاقیت است تا خودرو را به یک وسیله منحصربهفرد و با عملکرد بالا تبدیل کند. برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنماییهای آنها بهره ببرید. با کمک توربو شارژر یا سوپر شارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. از بین تمام روش هایی که می توانید ماشین خود را تنظیم کنید، تنظیم تایر ممکن است مهم ترین باشد.
تیونینگ یا اسپرت کردن خودرو، به طور خلاصه، به معنای اعمال تغییرات در یک خودرو برای بهبود عملکرد، هندلینگ، ظاهر یا هر سه مورد آن است. این تغییرات میتوانند شامل ارتقای قطعات فنی موتور، سیستم تعلیق، ترمزها، سیستم صوتی و تصویری و همچنین تغییر در ظاهر بدنه، رینگها، چراغها و … باشند. از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را میتوان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهمتر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفهای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها میگذارند. برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو میدانند.
این سیستم باز شدن درب ها برای اولین بار در خودرو های لامبورگینی معرفی شد و به همین دلیل به آن ها درب های لامبورگینی می گویند. نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه میشود به مغازهای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد. البته، میتوانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده میتوانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید. علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیکهای پهنتر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممک است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو شود. با توجه به ویژگی اسپرت و پرهیجان خودروهای ب ام و، معمولاً دارندگان این خودروها تمایل دارند که با اعمال تغییرات ظاهری و فنی، خودرویی خاص و منحصر به فرد نسبت به دیگر مدل های مشابه داشته باشند. اما باید توجه داشت که با افزایش عملکرد موتور، ممکن است هزینههای سوخت رانندگی افزایش یابد و نیاز به تعمیرات و نگهداری منظم موتور نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین، باید این مزایا را با معایب و هزینههای مرتبط با تیونینگ موتور موجود در نظر گرفت. واحد کنترل موتور (ECU) وظیفه مدیریت پارامتر ها عملکرد موتور خودرو را بر عهده دارد.
این فیلم ها می توانند به حفظ حریم خصوصی سرنشینان و کاهش خستگی چشم در برابر نور خورشید کمک کنند. تیون سقف خودرو به مجموعه ای از تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی سقف خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل نصب سانروف، تغییر رنگ سقف و استفاده از چسب های ویژه باشند. سانروف و قابلیت باز و بسته شدن آن به رانندگان و سرنشینان امکان استفاده از هوای آزاد در فصل های گرم تر را می دهد و به زیبایی خودرو کمک می کند. به عنوان مثال، استفاده از چسب های سیاه برای ماشین های سفید یکی از رایج ترین روش های تیونینگ سقف خودرو است.
رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخشهای دیگر بدنه ایجاد میکنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. یک خودروی تیون شده قرار است از لحاظ ظاهر و قدرت موتور، سرعت، مشخصات فنی و داخلی از خودروی مشابه خود بالاتر باشد. موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات فنی محسوب می شود که از قطعات جزئی تشکیل شده است. بسیاری از افراد هنگامی که واژه تیون فنی را می شنوند، تصور می کنند فقط موتور خودرو ارتقا می باید. در صورتی که تیون موتور به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود است تا موتور قدرت بیشتری ارائه کند. یکی از معیار های تنظیم موتور به طور کاملاً کلاسیک، افزایش ظرفیت سیلندر است.
شما می توانید این کار را با اصلاح سیستم ABS یا نصب یک کنترلر بایاس ترمز انجام دهید. یکی از روش های تیونینک ظاهری، تغییر لوله اگزوز با ظاهری اسپرت تر است. یک سیستم اگزوز تیون شده نیز می تواند صدا را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. در ارتباط با منیفولد یا لوله جدید، می توان اسب بخار بیشتری نیز بدست آورد. دیفیورز یک جز مکانیکی بوده که برای بالا بردن زیبایی ظاهری خودرو در قسمت عقب و پایینی سپر نصب شده و جریان هوای زیر ماشین را تنظیم می کند.
طراحی های چشم نواز، خشن و البته جذاب این شرکت، چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد. حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شدهاید!! یکی دیگر از راههای تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است. با طراحیهای مختلف اگزوز، شما میتوانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بیصدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرتتر جلوه میدهد.
لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. اولین دلیل، شرکت در رقابت های حرفه ای رانندگی است و دومین دلیل، ارتقاء عملکرد برای استفاده روزمره در خیابان ها می باشد. در صورتی که دلیل دوم در نظر گرفته شود، لازم است به افزایش مصرف سوخت و استهلاک توجه ویژه شود. با افزایش عملکرد موتور، توانایی خودرو در تسریع بهتر، پاسخ بهتر به فشار گاز و توانایی اتلاف کمتر سوخت در سرعتهای بالا افزایش مییابد.
در تیونینگ خودرو ممکنه اشتباهاتی رخ بده که باعث آسیب به خودرو و یا حتی خطر جانی بشه. با تیونینگ داخلی میتونید فضای داخل خودرو رو به دلخواه خودتون تغییر بدید. تیونینگ خودرو موضوعی پیچیده و گسترده است و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن داشته باشید. در این بخش به برخی از سوالات متداول درباره تیونینگ خودرو پاسخ دادهایم. هر آنچه که نیاز دارید و به ذهن شما خطور میکند در اینجا پیدا خواهید کرد. به عبارت دیگر، تیونینگ این امکان را به شما میدهد تا خودروی خود را به شکلی که همیشه آرزویش را داشتید، درآورید.
در نتیجه، وسیله نقلیه کمتر غلت می زند و زمین می خورد و سریعتر به دستورات فرمان راننده پاسخ می دهد. با این حال، فنرهای اسپرت را همیشه باید در ترکیب با کمک فنرها در نظر گرفت. از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاهتر بهار و نرخ فنرهای سختتر فنرهای ورزشی طراحی نشدهاند. به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاهتر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. مواردی دیگر مانند تغییر داشبورد، تغییر رنگ خودرو، استفاده از استیکر و کاورهای حرفهای، تغییر فرمان، تعویض صندلیها خودرو و یا تغییر رنگ کابین نیز در بخش تیونینگ ظاهری خودرو انجام میشوند.
اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. تعویض گیربکس، سر سیلندر، میلنگ، سوپاپها نیز از دیگر موارد مؤثر در افزایش راندمان پیشرانه خودرو است. برخی افراد نیز ترجیح میدهند که موتور خودرو را با موتوری با حجم بیشتر تعویض کنند که این عمل در کشور ما کاملا غیرقانونی بوده و جرم محسوب میشود. ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف خودرو یا حتی حذف سقف خودرو و تبدیل آن به یک خودروی کروک، از جمله تغییرات این بخش است. هدف از تقویت موتور بلا استثنا گرفتن توان بیشتر در راستای اهداف مشخصی نظیر افزایش شتاب یا افزایش تاپ اسپید و در عین حال اجراهای نمایشی مثل کات آف رگباری (Soft Cut OFF) یا بگ فایر (Back Fire) می باشد.
تقویت موتور یکی از گامهای اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال میشود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا میکند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنککننده، استفاده از شمعهای اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روشهایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده میشود. وقتی یک خودرو تیونینگ میشود، به معنای این است که آن خودرو از لحاظ عملکرد فنی و ظاهری با خودروهای استاندارد متفاوت است. یکی از اهداف شایع تیونینگ، افزایش قدرت موتور خودرو است، که برای دستیابی به آن باید به شرکت های متخصص مراجعه کرد. در ایران، به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد، تیونینگ خودرو بیشتر در زمینه بهبود ظاهر خودرو صورت میگیرد.
اضافه کردن توربو یا سوپرشارژر به پیشرانه میتواند به تمایز صدا و عملکرد خودرو کمک کند. با برخی تغییرات هدفمند و مهم میتوان خودروی لوکسی همچون کادیلاک STS را به سدانی اسپرت بدل کرد. همانطور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو میتوان بخشهای متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد میتوانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکابهای متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید. برای ارتقای بخش فنی نیز میبایست مواردی همچون برنامهریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستونهای کاراتر و… در نظر بگیرید. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد.
از جمله آپشنهای محبوب در تیونینگ خودرو، دودی کردن شیشهها است که مخاطبان زیادی را جذب میکند. اگرچه در برخی کشورها استفاده از این شیشهها محدودیتهایی دارد، اما به دلیل قابلیت آنها در فیلترهای اشعه مضر، بسیاری از خودروها از شیشههای دودی در بخش کناری خود استفاده میکنند. از این رو تیونینگ خودرو به معنای افزایش قابلیت ها و عملکردهای خودرو است. برای انجام تیونینگ لازم است تا در ابتدا بدانید که چرا قصد انجام این کار را دارید. بدین صورت می توانید بهترین شیوه و راه را برای انجام آن پیدا کنید. به صورت کلی، رانندگان جهت افزایش قدرت خودرو، دست به تیونینگ می زنند.
همچنین، با تنظیم دقیق پارامترهای چیپ، صرفه جویی در مصرف سوخت نیز ممکن است صورت بگیرد. لازم به ذکر است که تقویت چیپ خودرو باید توسط فنیکاران متخصص و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب انجام شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم انجام تغییرات لازم در سایر قطعات خودرو، ممکن است آسیب به موتور و سایر قطعات ایجاد شود و باعث کاهش عمر مفید خودرو شود. تیونینگ خودرو فرآیندی است که با هدف بهبود عملکرد و ظاهر خودرو انجام میشود و شامل تغییرات فنی مانند ارتقای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت برای افزایش قدرت و بهرهوری خودرو است. همچنین، تغییرات ظاهری مانند استفاده از کیتهای بدنة آیرودینامیک، رنگآمیزی خاص و نصب قطعاتی مانند اسپویلرها نیز انجام میشود. داخل کابین نیز با نصب صندلیهای ورزشی و سیستمهای صوتی پیشرفته بهبود مییابد.
با این حال، استفاده از بلندگو های مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس های باس توصیه می شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. هم چنین می توان از تقویت کننده های صدا منند آمپلی فایر و بوم باکس استفاده کرد. تیون درب خودرو به تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی درب های خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل تغییر سیستم باز و بسته شدن درب ها و نصب قطعات جدید باشند. تیونینگ درب خودرو شامل درب های از بالا باز شونده می باشد که در این مورد درب ها به جای باز شدن به طرفین، به طرف بالا باز می شوند.
سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید. نصب آیینههای اسپرت و الکترونیکی جمعشونده که از نمای ظاهری منحصربهفردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابلتوجهی را به خود اختصاص دادهاند. چراغها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغها و تعویض کاسهچراغها میشود. در مورد خاستگاه و پیدایش اولین نشانههای تیونینگ اختلافنظر بسیاری وجود دارد و در مورد اینکه Car Tuning از ژاپن، آلمان یا امریکا به دنیا معرفی شده است یا خیر، اطلاعات موثقی در دسترس نیست. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید.
این تغییرات میتوانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستمهای صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند. در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذابترین حوزهها برای علاقهمندان به خودرو تبدیل شده است. علاقهمندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصربهفرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. این شامل نصب کمکفنرهای پیشرفته و تغییر در ارتفاع خودرو میشود. سیستم تعلیق پیشرفته یکی از اجزای حیاتی در تیونینگ خودروهای اسپرت است.
رانندگی با یک ماشین قدرتمند بدون ترمز مناسب و با حداقل قابلیتها در پیچیدن قطعا عذابآور است و برای ایمنی و سلامت سرنشینان مخاطرهآمیز خواهد بود. افرادی که خودروهایی میان رده یا حتی ارزان قیمت دارند آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو ها را داردند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می شوند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش های تیونینگ خودرو اتمسفریک (تنفس طبیعی و بدون نیاز به توربو شارژ) آشنا کنیم. در ابتدا مقاله ذکر کردیم که تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و شخصیسازی خودرو است. همانطور که مشاهده کردید، راههای زیادی برای ارتقا یا به اصطلاح تیونینگ خودرو، چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی وجود دارد. فرآیند تیونینگ معمولاً توسط متخصصان در کارگاههای تیونینگ انجام میشود، اما علاقهمندان به خودرو نیز میتوانند برخی از این تغییرات را بهصورت شخصی و با استفاده از کیتهای موجود در بازار انجام دهند.
هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود. همچنین ممکن است دیگر مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های عمومی نباشید. بررسی اقدامات ساختمانی روی خودرو توسط کارشناسان می تواند از این امر جلوگیری کند. اما چگونه می توان تایید را دریافت کرد؟ گواهی قطعات یا گواهی ABE (مجوز عملیات عمومی) در آلمان می تواند در اینجا به شما کمک کند. فنرهای پایین تر از فنرهای استاندارد کوتاه تر و دارای سرعت فنر محکم تری هستند، بنابراین "سخت تر" هستند.
به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که میتوان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخههای مختلفی دارد. همچنین یکی از مهمترین بهبودهای خودرو به لاستیکها مربوط میشود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند. لاستیکهای کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند. سیستم تعلیق تیونینگ شده نیز کنترل بهتر بدنه را در پی خواهد داشت.
معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی میتواند نماد قدرت خودرو باشد. رنگ یک رینگ میتواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقرهای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، میتوان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. ممکن است هنگام مشاهده مسابقه های اتومبیل رانی به این نکته دقت کرده باشید که صندلی های شاگرد و عقب برداشته شده اند. این مورد دقیقا به علت پایین آوردن وزن خودرو برای بالا بردن سرعت حرکت آن است. خودرو های معمولی از رینگ های فلزی استفاده می کنند که تیونر ها برای کاهش وزن اتومبیل، استفاده از رینگ های آلومینیومی با وزن کمتر و کارآیی بهتر را پیشنهاد می کنند. تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند.
معمولاً تیونینگ باعث کاهش قابلیت اطمینان خودرو میشود اما اگر بهصورت اصولی و توسط شرکتی متخصص انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. علاوه بر بخشهای فنی شاهد ایجاد تغییرات در ظاهر خودروها و کابین آنها نیز هستیم. برخی تیونرها نیز فقط متخصص بهبود طراحی خودروها هستند و به قوای محرکه دست نمیزنند. تیونینگ خودرو که با نام اسپرتکردن نیز شناخته میشود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است.
امروزه شرکت های بسیار زیادی در سراسر جهان، وظیفه تیونینگ حرفه ای خودرو را به عهده دارند. اما آیا می دانید که در زمان انجام تیونینگ خودرو، چه قسمت هایی تغییر می کند؟ بزرگترین و برترین شرکت های تیونینگ خودرو کدام اند؟ نمایشگاه ماشین کاروکیا در این مطلب قصد داریم تا به این سوالات شما پاسخ دهیم. فرقی نمی کند پیر باشید یا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش های تیونینگ خودرو اتمسفریک آشنا کنیم. در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است.
تعویض سپرها نقش مهمی در تغییر ظاهری خودرو دارند و این تغییرات بسته به سبک تیونینگ و ارتفاع خودرو انجام می شوند. در خودروهایی مانند BMW X4 که شاسی بلند دارند، تغییرات در سپرها یا نصب گارد نیز صورت می گیرد. همچنین، در بخش جلوپنجره معمولاً پره ها و لوگوی خودرو حذف شده و این کار باعث ایجاد حس بزرگ نمایی در جلوپنجره می شود. سوالات متداول1- برترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان کدام اند؟کمپانی منصوری، برابوس، هنسی، تک آرت، آلپینا، جی پاور، کالاوی و ... از برترین شرکت های تیونینگ در جهان هستند.2- تیونینگ خودرو به چه معناست؟تیونینگ به معنای ارتقا خودرو است.
میتوان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. با تغییر دادن مدل چراغها شما میتوانید، نمای بسیار زیباتری به خودروی خود بدهید. البته بهتر است این کار را برای تمامی چراغها انجام دهید تا یکپارچگی و هماهنگی آنها با هم حفظ شود. انصافاً برخی خودروها چراغهای جلو و عقب زشتی دارند و با همین یک تغییر، میتوانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذابتر و اسپرتتر نشان دهید. برای تغییر چراغها، هم میتوانید رنگ آنها را تغییر دهید، مثلاً از رنگ دودی استفاده کنید و یا از چراغهای زنونی استفاده کنید.
برخی از تغییرات در خودرو، مانند افزایش قدرت موتور، میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. این ارتقاها میتوانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفادههای خاص بهینهسازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینهسازی عملکرد و بهرهوری موتور است. این تنظیمات میتوانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند. معمولاً هر چه خودرو لوکستر باشد، رینگ و لاستیک جذابتر با طراحی بهتری دارد. میتوانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیکهای پهن، ظاهر خودروی خود را شیکتر و متفاوتتر کنید.
این سبک تیونینگ خودرو با دستکاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخهای سفارشی با رینگهای کوچک که با زاویه زیر بدنه قرار میگیرند از مشخصههای اصلی سبک Stanced Style هستند. تیونینگ خودرو، واژهای آشنا در میان علاقهمندان به دنیای خودرو است. تیونینگ جلوپنجرههای بزرگ مثل بی ام و، به خودرو ظاهری اسپرت تر و قدرتمند تر می بخشد. در برخی موارد که جلوپنجره کوچک است یا رنگ آن با بقیه بخشها همخوانی ندارد، با تعویض مدل یا رنگ آن میتوان ظاهر خودرو را تغییر داد.
دستکاری مفید در این مجموعه (برخلاف جو حاکم بر کشور ما) به صورت سلیقهای نیست و تنها از طریق مطالعه و تحقیق و پرسش از افراد آگاه و محاسبات فراوان و کسب تجربه صورت میگیرد. تقویت سیستم صوتی راهکارهای متفاوتی دارد و در سطوح مختلف قابل انجام است. اما تیونینگ شاخههای دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. یکی از راههای بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پرهها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پرههای بسیار ظریف و باریک میباشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا میکند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
استفاده از کاور بدنه خودرو، یکی از جذابترین جنبههای تیونینگ ظاهری آن است. این کاورها عموماً به دو صورت رنگی و بیرنگ عرضه میشوند، که نمونههای بیرنگ به دو دسته مات و شفاف تقسیم میشوند. علاوه بر جلب توجه از نظر ظاهری، کاور بدنه خودرو میتواند نقش مهمی در حفاظت از رنگ بدنه خودرو ایفا کند. به عنوان مثال، کاورهای محافظتی بدنه خودرو که به دو صورت مات و شفاف در دسترس هستند، به عنوان یک لایه محافظ بر روی بدنه خودرو قرار می گیرند. انجام هر یک از این کار ها به تنهایی تاثیری در عملکرد خودرو ندارد و انجام تمامی این کارها به صورت همزمان، پاشش سوخت بیشتر،توان بیشتر و در مقابل افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد. توربوشارژرها و سوپرشارژرها با فشردهسازی هوای ورودی به موتور، احتراق بهتر و قویتری ایجاد میکنند.
در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد. به علاوه استفاده از زنون، تغییر کاسه چراغ و دودی کردن آن ها از روش های دیگر تیون کردن ظاهری چراغ های خودرو می باشد. نصب گیربکس های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک با قابلیت های پیشرفته تر و تنظیمات دقیق تر می تواند کارکرد گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش دهد که این امر از طریق تیون خودرو امکان پذیر است. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. گواهی قطعات معمولاً با قطعات خودرو مرتبط با ایمنی ارائه می شود.
همانطور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی میتواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو میپردازیم. برای تیون فنی خودرو میتوان حجم موتور را افزایش داد و با روشهایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود. میتوان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفهای تقویت نمود. این کار با تغییراتی مانند بهینه سازی سیستم تزریق سوخت، نصب توربو شارژر یا سوپر شارژر و بهبود سیستم خنک کننده انجام می شود. سادهترین کاری که مالک غیرحرفهای یک خودرو میتواند انجام دهد نصب سر اگزوزهای اسپرت روی خودرو خواهد بود اما تیونرهای حرفهای این کار را بسیار مفصلتر انجام میدهند.
تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ میتواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد. ازاینرو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند بهحساب میآید. نصب استرسبار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخها از روشهای ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب میشوند. رینگ و لاستیکهای جدید نیز بخشی از تیونینگ ظاهری هستند که علاوه بر بهبود ظاهر خودرو، میتوانند به بهبود هندلینگ و عملکرد خودرو در جاده کمک کنند. رینگهای بزرگتر و لاستیکهای اسپرت میتوانند تأثیر زیادی بر ظاهر خودرو داشته باشند و آن را منحصربهفرد کنند. رنگآمیزی و گرافیکهای جدید نیز میتوانند به خودرو ظاهری خاص و منحصربهفرد ببخشند.
در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکتهایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام میدهند تیونر میگویند که از جمله مشهورترین آنها میتوان به برابوس، منصوری، هنسی، نوویتک، تک آرت و… اشاره کرد. واضح است که شما می توانید بسیاری از کارهای تنظیم را خودتان انجام دهید. این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید. اگر دانش لازم را دارید اما تجهیزات ندارید، می توانید مهارت های خود را در یک کارگاه استخدامی نشان دهید.
چناچه به دنبال ماشین خاصی هستید، شماره تماس خود را برای ما ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. موتور TU5 یکی از پرطرفدارترین موتورهای داخل کشور است که برای این موتور لوازم افتر مارکت فراوانی تهیه شده است.
در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود. هم چنین، باید توجه داشت که تیونینگ خودرو باید با رعایت قوانین و مقررات و استاندارد های ایمنی انجام شود. در برخی کشور ها و مناطق، تغییراتی مانند تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های غیرمجاز یا تغییراتی که به افزایش سطح صدا منجر می شود ممنوع است و ممکن است منجر به جریمه یا مشکلات قانونی شود. به علاوه، باید توجه داشت که تیون ممکن است بر روی گارانتی خودرو تاثیر بگذارد و در برخی موارد منجر به انقضای گارانتی شود. یکی دیگر از علل انجام تیون خودرو می تواند بهبود عملکرد فرمان خودرو باشد، مانند نصب سیستم های کمک فرمان الکترونیکی و تنظیمات دقیق تر برای کنترل بهتر خودرو در سرعت های مختلف.
با اعمال تغییرات مختلف در سیستم ترمز و تعلیق خودرو، میتوان قدرت توقف و کنترل رانندگی را بهبود بخشید. تیونینگ خودرو به فرآیندی اشاره دارد که در آن اقداماتی برای بهبود عملکرد، ظاهر و یا ویژگیهای خاص خودرو انجام میشود. این فرآیند معمولاً توسط علاقمندان به خودروهای ورزشی یا علاقهمندان به افزایش توان و عملکرد موتورها انجام میشود. تغییرات یا به عبارتی ریمپ کردن ECU با توجه به نوع و مدل خودرو قیمتهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ با توجه به این که ECU این خودرو در تیپ و سالهای مخلف با یکدیگر فرق دارد هزینه ریمپ کردن آنها نیز متفاوت است.
ارتقای سیستم صوتی، نصب تجهیزات چندرسانهای و تغییرات در طراحی داخلی خودرو. این نوع تیونینگ خودرو بیشتر برای علاقهمندان به راحتی و سرگرمی در داخل کابین جذاب است. از جمله این تغییرات میتوان به نصب نمایشگرهای بزرگتر، سیستمهای صوتی حرفهای، و صندلیهای راحتتر با طراحی مدرن اشاره کرد که تجربهای لوکس و متمایز را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. علاوه بر بهبودهای فنی، جنبههای ظاهری خودرو نیز موردتوجه قرار میگیرند. این شامل تغییرات در بدنه با استفاده از کیتهای بدنة آیرودینامیک، رنگآمیزی خاص، و نصب اسپویلرها و دیفیوزرها برای بهبود ظاهر و کارایی است. تغییرات در داخل کابین، مانند نصب صندلیهای ورزشی، سیستمهای صوتی پیشرفته، و دکوراسیون داخلی نیز بخش دیگری از تیونینگ است.
این فرآیند با بهینهسازی ارتباطات برقی، مکانیکی و نرمافزاری ایسیو انجام میپذیرد. نمایشگاه اتومبیل کاروکیا با مدیریت محمدصادق میرزائی، دارای بیش از 25 سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس و لاکچری، خارجی و ایرانی در منطقه شرق تهران فعالیت دارد. در صورتی که تیونینگ به درستی انجام بشه، باعث کاهش عمر موتور نمیشه. بله، تیونینگ خودرو در صورتی که مطابق با قوانین و مقررات باشه قانونی است. اگر میخواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید.
این تغییرات در خودرو های بدون توربو چاجر می تواند تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد. از مهم ترین مزایای این پلتفرمها میتوان به آشنایی با تیونینگ در انواع بخشهای خودرو مخصوصا زیباسازی ظاهر و بدنه خودرو اشاره نمود. در تیونینگ فنی میتوان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد. یکی از بخشهای غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر میگردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . رنگ رینگ خودرو در صورتی که درست انتخاب شود میتواند زیبایی بسیار زیادی به جلوه ظاهری خودروی شما ببخشد.
بعداً، نوبت به ایتالیاییها و ژاپنیها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانهای خودروهای منحصربهفرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانیهایی بهراحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غولهای مهندسی خودرو ایستادهاند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو میکنند. Car Tuning اگرچه بهعنوان خدماتی جانبی و لوکس محسوب میشود، اما لزوماً همیشه به معنای هزینههای هنگفت نیست و بیشتر تیونرها با بودجه محدود این کار را شروع میکنند. تغییرات متوسطی نیز که با هزینه کم انجام میشود، اگر با روش صحیح صورت بگیرد، تأثیرات نسبتاً بالایی را بر عملکرد یا نمای ظاهری خودرو خواهد گذاشت.
پس در عمل تیون کردن خروجی دود کمی از این مسیر صاف میگردد که البته خروج راحت و سریع دود نیز ممکن است در عملکرد صحیح موتور تاثیر منفی ایجاد کند. در حالت معمول مسیر خروج دود در اگزوز به صورت پر پیچ و خم طراحی شده است که این ناهمواری مسیر به دلیل کاهش صدای خروج دود و موتور میباشد. یکی از موارد مهم و اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود و حضور اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور میباشد که به این منظور از فیلترهای هوا استفاده میشود. این هوای لازم برای احتراق در موتور میبایست قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز گردد. علاوه بر محدودیتهای نظام رانندگی کشور در دودی کردن شیشهها، باز افرادی هستند که علاقه شدیدی به دودی کردن شیشههای خودروی خود دارند. در این حالت جلو پنجره را به رنگ سیاه در میآورند و یا کلا آن را با یک مدل جلو پنجره دیگر با طرحی متفاوت اما سیاه تعویض میکنند.
این نوع درب ها به طرف بالا و عقب باز می شوند و شبیه به پروانه ها عمل می کنند. این سیستم باز شدن درب ها در برخی خودرو های لوکس و اسپرت مشاهده می شود و می توان آن ها را بر روی خودرو های دیگر نصب کرد. دسته آخر تیون درب ماشین به روش باز شدن به عقب می باشد که در برخی خودرو های کلاسیک و لوکس استفاده می شود. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور میشود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش مییابد.
بهترین تیونرها در ارومیه